FAQ Medlemsskap

Svar på de vanligaste frågorna om medlemskap.

Studentkårens verksamhet

Vad gör studentkåren?

Vi på Stockholms universitets studentkår (SUS) är en medlemsorganisation som representerar alla cirka 70 000 studenter vid Stockholms universitet. 

Vi har ett regeringsuppdrag genom Högskolelagen, att bevaka och medverka i utvecklingen av utbildningar och förutsättningar för studier vid vårt universitet. Exempel på sådana förutsättningar är studenters ekonomi och boendesituation. Vi driver frågor gentemot universitet, kommun och landsting. Studentkåren är representerad i universitetets olika organ och utskott. Vi arbetar aktivt för att studentperspektivet ska finnas med överallt där det påverkar din vardag. Läs mer under fliken Om oss.

Vi erbjuder också gemenskap vid sidan av studierna, till exempel aktiviteter och möjligheten att engagera sig i föreningar, råd och nätverk.

Våra studentombud finns till för att hjälpa dig som enskild student om du hamnat i kläm eller i en konflikt med universitetet. Dessa är öppna för alla studenter, även icke-medlemmar.

Varför ska jag bli medlem i studentkåren?

Du tjänar snabbt på att bli medlem, tack vare våra studentinriktade förmåner och tjänster. Genom ditt medlemskap stöttar du samtidigt ett aktivt studentinflytande och ett levande campus.

Som fullvärdig medlem (det vill säga som registrerad student vid Stockholms universitet) i Stockholms universitets studentkår får du Campuskortet som är ett studentleg, rabattkort och medlemskort i ett.

Mycket av vår verksamhet, så som våra trygghetstjänster, är öppna för alla studenter - även icke-medlemmar. Men som medlem i SUS får du en rad exklusiva förmåner.  

Vad erbjuder Stockholms universitets studentkår? 

Vårt mål är att ge studenter vid Stockholms universitet trygghet, gemenskap och förmåner:

Trygghet

Gemenskap

Förmåner

Bli medlem - det lönar sig snabbt!

Vad betyder studentinflytande egentligen?

Studentinflytande handlar om din rätt att påverka din studiesituation. Det kan gälla allt från mikrovågsugnar till kursplaner eller studentbostäder. SUS är på plats när det gäller.

SUS lyfter fram, debatterar och synliggör frågor som påverkar studenter i dag och flera år framöver. Vi företräder dig i samhället, i politiken och i universitetsvärlden genom studentmedverkan.

Vadå studentmedverkan?

På Stockholms universitet arbetar vi med så kallad studentmedverkan. Det innebär att studenter konstruktivt medverkar i utformningen av sin utbildning – och på så sätt bidrar till att höja utbildningens kvalitet.

Vad är en studiebevakare?

Studentkåren har en ansvarig studiebevakare för varje fakultet på universitetet samt en för lärarutbildningarna. Du har därför alltid någon att vända dig till, som kan just din utbildning och vad som gäller där. Din studiebevakare kan vara ett stöd när du upplever problem på institutionen eller på kursen, känner dig orättvist behandlad eller bara undrar över något som rör dina studier. Studiebevakarna stöttar och utbildar studentråden.


Medlemskap i studentkåren och/eller en fakultetsförening

Hur blir jag medlem?

Gå in under fliken Medlemskap och läs mer/betala ditt medlemskap.

Vad kostar det att bli medlem?

Medlemsavgift i studentkåren är 120 kronor per termin, då kan du också välja att bli medlem i en fakultetsförening på köpet. De fakultetsföreningar vi samarbetar med är Humanistiska föreningen (HumF), Naturvetenskapliga föreningen (NF) samt Samhällsvetenskapliga föreningen (SF).

Kan vem som helst bli medlem i studentkåren?

Ja, men för att bli fullvärdig medlem måste du vara registrerad student vid Stockholms universitet (minst 1 hp/termin) samt tillhöra vårt upptagningsområde (studenter på DSV och Socialhögskolan har sina egna kårer). Det är endast som fullvärdig medlem du kan få tillgång till Campuskortet och alla dess förmåner.

Vem som helst kan bli stödmedlem och på så sätt bidra till SUS viktiga arbete. Bli stödmedlem!

Vad är ett stödmedlemskap?

Du som inte är student vid Stockholms universitet (till exempel du som studerar vid ett annat lärosäte) kan också stödja studentkårens arbete genom att bli stödmedlem. Kanske du en gång var aktiv i studentkåren, och brinner för studentinflytande? Eller vill du helt enkelt bidra till en god sak och stödja ett aktivt studentinflytande vid Stockholms universitet?

Som stödmedlem får du inget Campuskort. Det innebär att vi tyvärr inte kan erbjuda våra medlemsförmåner, men vi tackar varmt för ditt stöd!

Det är viktigt att du är registrerad på Stockholms universitet (på minst 1 hp/termin) för att vi ska kunna verifiera dig som fullvärdig medlem. Det är bara som fullvärdig medlem som du får tillgång till Campuskortet och dess förmåner. Du kan logga in och se dina registreringar på universitetet via Mitt universitet

  • Tänk på! Medlemskap som inte verifieras genom registrering vid Stockholms universitet går automatiskt över till att bli stödmedlemskap. 

Måste jag gå med i studentkåren?

Nej. Från och med höstterminen 2010 kan du själv välja om du vill vara medlem i din lokala studentorganisation och ta del av studentrabatter, föreningsliv och studentservice.

Tänk på att om du väljer att enbart bli medlem i en fakultetsförening och inte i Stockholms universitets studentkår så får du inte tillgång till Campuskortet och alla dess förmåner. 

Varför ska jag bli medlem i både studentkåren och en fakultetsförening?

Om du väljer att, utan extra kostnad, bli medlem i både Stockholms universitets studentkår och i en av de fakultetsföreningar vi samarbetar med så får du tillgång till alla delar av studentlivet: studentleg, rabatter och förmåner genom oss samt studentpubar och andra sociala aktiviteter genom din fakultetsförening.

Ditt Campuskort är ditt medlemskort och kommer då att ha både studentkårens och fakultetsföreningens logga som bevis för ditt dubbla medlemskap.

Endast fullvärdiga medlemmar (registrerade studenter vid Stockholms universitet) får tillgång Campuskortet. Om du inte är fullvärdig medlem kan du få ett fakultetsföreningskort som du hämtar i kårexpeditionen.

Vad missar jag om jag bara blir medlem i studentkåren?

Om du väljer att bara bli medlem i studentkåren och inte i en fakultetsförening så får du ett Campuskort utan fakultetsföreningslogga på. Detta innebär att du inte kan gå på någon av de studentpubar, arbetsmarknadsdagar eller andra sociala aktiviteter som fakultetsföreningarna anordnar.

Vill du lägga till medlemskap i en fakultetsförening vid ett senare tillfälle kostar det 120 kronor. 

Varför ska jag bli medlem i en fakultetsförening?

Som medlem i en fakultetsförening får du tillgång till de studentpubar, arbetsmarknadsdagar och andra sociala aktiviteter som din fakultetsförening arrangerar. Alla fakultetsföreningarna har en föreningslokal på campus där de har sin verksamhet. HumF är på Gula villan, NF på Gréens villa och SF håller till på Café Bojan. Håll koll på pubar och andra evenemang i vår kalender.

Vad missar jag om jag bara blir medlem i en fakultetsförening? 

Om du väljer att endast bli medlem i en av de fakultetsföreningar vi samarbetar med och inte i Stockholms universitets studentkår kostar det också 120 kronor. Medlemskap i enbart en fakultetsförening ger dig varken tillgång till Campuskortet och dess förmåner eller till vårt tidsbegränsade erbjudande hos Högskolerestauranger. Du får däremot ett enkelt fakultetsföreningskort i papper som du kan visa upp när du besöker fakultetsföreningens studentpub. Fakultetsföreningskortet hämtas i kårexpeditionen.

Fakultetsföreningskortet är inte ett studentleg och ger därför inte ger dig tillgång till studentrabatter så som SL- och SJ-rabatt (SL och SJ kräver dessutom att du studerar minst 22,5 hp per termin).

Vill du lägga till medlemskap i Stockholms universitets studentkår vid ett senare tillfälle kostar det 120 kronor.

Kan jag byta eller lägga till en fakultetsförening i mitt medlemskap?

Om du studerar på en av de fakulteter som fakultetsföreningarna vi samarbetar med är knutna till, är just den fakultetsföreningen förvald när du blir medlem hos oss. Observera att det inte finns några krav på att du studerar vid en viss fakultet för att få vara medlem hos en fakultetsförening. I vår självbetjäning kan du själv byta fakultetsförening innan du betalar.Även du som inte har en fakultetsförening förvald kan du välja att bli medlem i en sådan för att kunna ta del av deras sociala verksamhet.

Vill du vara med i flera fakultetsföreningar kostar det 120 kronor extra per förening.

Du kan inte byta fakultetsförening efter att du har betalat ditt medlemskap. Om du ändrar dig och vill byta eller lägga till medlemskap i en fakultetsförening efter att du godkänt medlemsvillkor och betalat medlemsavgift måste du köpa ett nytt medlemskap för 120 kronor i vår självbetjäning.

Kan jag gå på studentpub hos en fakultetsförening trots att jag ännu inte fått mitt Campuskort?

Ja, under början av terminen skickar vi dagligen listor med nya medlemmar till respektive fakultetsförening. På så vis räcker det om du uppger ditt namn och personnummer i dörren så kan  de matcha dig mot sitt medlemsregister.

Observera att om du blivit medlem sent på dagen kan det hända att vi inte hunnit skicka medlemsuppgifterna till din fakultetsförening.

Vilken fakultet tillhör jag?

Alla institutioner på Stockholms universitet tillhör en fakultet. Du kan enkelt kolla vilken fakultet som just din intitution tillhör på unversitetets webbplats


Administration: betalning, aktivering och medlemskort/Campuskort

Ska jag betala med betalkort i självbetjäningen eller med bankgiro via min bank?

Vi skickar ut inbetalningsavier till alla antagna studenter innan terminsstart. Men det snabbaste och enklaste sättet att bli medlem är att betala medlemsavgiften med betal- eller kreditkort via vår självbetjäning på webben. Betalar du via vår självbetjäning så blir du medlem snabbare än om du använder avin och betalar via bankgiro.

Ska jag välja "Tidigare eller ny medlem" eller "Teckna eller byt medlemskap" i självbetjäningen?

Både nya studenter och våra tidigare medlemmar får inloggningsuppgifter (användarnamn och lösenord) hemskickade med en avi och/eller ett mejlutskick vid terminsstart. Även du som är ny student och aldrig varit medlem hos oss tidigare ska välja alternativet "Tidigare eller ny medlem" för att betala ditt medlemskap via vår självbetjäning som du når via sidan Bli medlem

Vi är noga med att dina personuppgifter hanteras professionellt och korrekt. Därför är dina uppgifter skyddade med inloggning.

Obs! Du som är sent antagen och inte fått någon avi hemskickad med posten eller via mejl, ska välja alternativet "Teckna eller byt medlemskap" i vår självbetjäning

Jag har tappat mina inloggningsuppgifter, vad gör jag?

Klicka på "Glömt lösenord?" i vår självbetjäning och skriv in den e-postadress du angett hos oss tidigare. Du får då ett automatiskt mejl med dina inloggningsuppgifter.

Har du fortfarande problem efter det kan du höra av dig till kårexpeditionen på kx@sus.su.se eller på telefon 08-15 41 00.

När kan jag som tidigast få mitt Campuskort i mobilen (som app)?

Du kan ladda ner ditt Campuskort i mobilen så snart du har fått ditt aktiveringsmejl och aktiverat ditt medlemskap.

Aktiveringsmejlet skickas från och med terminsstart 18 augusti under förutsättning att vi har mottagit din betalning samt fått bekräftelse på din kursregistrering från Stockholms universitet. Läs mer under frågan ”Varför har jag inte fått något aktiveringsmejl?” längre ner på sidan.

Om du betalar via din internetbank så tar det till fem bankdagar innan vi mottagit din betalning. Det snabbaste sättet att betala är med kort i vår självbetjäning eller i kårexpeditionen.

När du har aktiverat ditt medlemskap kan du ladda ner appen Studentkortet och logga in. Om du redan har appen ska du logga ut och sedan logga in igen för att uppdatera ditt Campuskort. Inloggningsuppgifterna skapar du genom aktiveringen.

När får jag som tidigast mitt Campuskort som plastkort?

Du kan beställa ditt Campuskort som plastkort så snart du har fått ditt aktiveringsmejl och aktiverat ditt medlemskap. Leveranstid för plastkortet är normalt sett ca 1-3 veckor.

Aktiveringsmejlet skickas från och med terminsstart 18 augusti under förutsättning att vi har mottagit din betalning samt fått bekräftelse på din kursregistrering från Stockholms universitet. Avsändaren för aktiveringsmejlet är vår kortproducent Studentkortet. Läs mer under frågan ”Varför har jag inte fått något aktiveringsmejl?” längre ner på sidan.

Om du betalar via din internetbank så tar det upp till fem bankdagar innan vi mottagit din betalning. Det snabbaste sättet att betala är med kort i vår självbetjäning eller i kårexpeditionen.

Beställ plastkortet genom att logga in på Studentkortet.se, klicka på ”Min profil”, och sedan ”Beställ plastkort” längst ner på sidan.

Läs mer om hur du aktiverar samt beställer Campuskortet. 

Varför har jag inte fått något aktiveringsmejl?

Aktiveringsmejlet för Campuskortet HT16 skickas från och med terminsstart 18 augusti under förutsättning att vi har mottagit din betalning samt fått bekräftelse på din kursregistrering från Stockholms universitet.

Har du inte fått ditt aktiveringsmejl kan det finnas flera orsaker:

  • Vi har inte mottagit din betalning. När du gjort din betalning tar det vanligen upp till tre dagar innan det registreras hos oss, men i vissa fall kan det ta ända upp till fem dagar. Betalar du med kort går det snabbare än om du betalar med avi. Hur lång tid avibetalningen tar beror på vilken bank du har och om du gjort din betalning under en bankdag eller helg.
  • Vi saknar din mejladress. Om du har betalat via internetbank med din hemskickade avi, kan det betyda att vi inte har fått tillgång till din mejladress. Du kan då logga in i självbetjäningen och uppdatera dina kontaktuppgifter.
  • Vi har fått fel mejladress till dig. Kontrollera att du har rätt mejladress registrerad vårt medlemssystem genom att logga in i självbetjäningen. När du är inloggad kan du uppdatera dina kontaktuppgifter.
  • Aktiveringmejlet har hamnat i skräpposten. Aktiveringsmejlet skickas från vår kortproducent Studentkortet, titta efter i din mejlkorg för att se så att det inte har hamnat i skräpposten eller under fliken ”Kampanjer”. 
  • Vi saknar dina registreringsuppgifter från Stockholms universitet. Om du inte har fått något aktiveringsmejl, så kan det bero på att vi inte har fått någon rapporterad studietakt för dig från universitetet. Gå in på mitt.su.se och skapa ett registreringsintyg som du mejlar till oss på kx@sus.su.se. Om du inte har någon kursregistrering på mitt.su.se så ska du kontakta din institution.

Jag har väntat längre än tre veckor på mitt Campuskort i plast, vad ska jag göra?

Plastkort skickas inte automatiskt. Beställ plastkortet genom att logga in på Studentkortet.se, klicka på ”Min profil”, och sedan ”Beställ plastkort” längst ner på sidan. Det tar normalt 1-3 veckor innan du får ditt plastkort i brevlådan efter att du har lagt din beställning.

Om du har väntat längre än tre veckor på ditt Campuskort så bör du:

  1. Undersöka att den adress som finns registrerad hos oss är rätt, det gör du i vår självbetjäning.
  2. Mejla oss på kx@sus.su.se (glöm inte att ange ditt personnummer) så undersöker vi om vi har fått dina registreringsuppgifter från universitetet. Du kan också besöka i kårexpeditionen i Studenthuset.

Varför har jag inte fått något aktiveringsmejl?

Ett aktiveringsmejl för Campuskortet skickas från vår kortproducent Studentkortet till den mejladress vi har registrerat i vårt medlemsystem. Mejlet skickas så snart vi mottagit bekräftelse på din registrering från Stockholms universitet. Om du betalar via avin, kan det betyda att vi inte får tillgång till din mejladress. Du kan då logga in i självbetjäningen och uppdatera dina kontaktuppgifter.

Du kan tidigast få ditt aktiveringsmejl för HT2016 då terminen startar 18 augusti.

Varför har jag inte fått SL-logga på mitt kort?

Om du har fått ett Campuskort utan SL--logga kan det bero på två saker: 1. du är inte verifierad som student i våra system 2. du studerar inte tillräckligt många poäng för att ha rätt till denna rabatt. Om du anser att du har rätt till rabatten men ej fått loggorna på ditt kort, kontakta oss kårexpeditionen på kx@sus.sus.se, så undersöker vi orsaken och återkommer så snart vi kan.

Vad är ett fakultetsföreningskort? Räknas det som studentleg?

Om du väljer att enbart bli medlem i en fakultetsförening och inte i Stockholms universitets studentkår, alternativt om du är stödmedlem/ej fullvärdig medlem (ej registrerad student vid Stockholms universitet) i studentkåren, så får du inget Campuskort.

Du kan däremot hämta ett enkelt fakultetsföreningskort i papper hos kårexpeditionen. Fakultetsföreningskortet ger dig tillgång till den verksamhet som just den fakultetsförening du valt att bli medlem i erbjuder. 

Fakultetsföreningskortet är inte ett studentleg och ger dig därför inte tillgång till studentrabatter så som SL- och SJ-rabatt.

Jag har redan betalat men nu vill jag byta/lägga till medlemskap i en fakultetsförening/studentkåren. Kan jag det?

Du kan inte byta fakultetsförening efter att du har betalat ditt medlemskap. Om du ändrar dig och vill byta eller lägga till medlemskap i en fakultetsförening efter att du godkänt medlemsvillkor och betalat medlemsavgift måste du köpa ett nytt medlemskap för 120 kronor i vår självbetjäning.

Vill du vara med i flera fakultetsföreningar kostar det 120 kronor per förening.

Vill du lägga till medlemskap i Stockholms universitets studentkår efter att du betalat medlemskap i enbart en fakultetsförening måste du köpa ett nytt medlemskap för 120 kronor.

Kan jag gå på studentpub hos en fakultetsförening trots att jag ännu inte fått mitt Campuskort?

Ja, under början av terminen skickar vi dagligen listor med nya medlemmar till respektive fakultetsförening. På så vis räcker det om du uppger ditt namn och personnummer i dörren så kan de matcha dig mot sitt medlemsregister.

Observera att om du blivit medlem sent på dagen kan det hända att vi inte hunnit skicka medlemsuppgifterna till din fakultetsförening.

Flera av fakultetsföreningarna har datorer vid sin entré med länk till vår självbetjäning så att du kan betala ditt medlemskap på plats.

Jag har tappat mitt fakultetsföreningskort, kan jag få ett nytt?

Ja, du kan få ett nytt fakultetsföreningskort hos kårexpeditionen i Studenthuset. Det kostar 20 kronor i administrativ avgift.

Kan jag betala in medlemskap i efterhand?

Nej, du kan endast betala in medlemskap för gällande termin. Under juli respektive december varje år sker omställningen mellan VT/HT samt HT/VT och informationen kring sista datum för beställning av Campuskort/medlemskap läggs upp på vår webbplats.


Utbytes-/internationella studenter

Vad är ett P/T-nummer?/Varför behöver jag det?/Hur får jag P/T-nummer?

Studenter utan ett svenskt personnummer behöver få ett tillfälligt P/T-nummer för att kunna administreras i studentkårens och universitetets system. Det är också nödvändigt att ha ett nummer om du vill stå i SSSB:s bostadskö. För att få ett P/T-nummer måste du kontakta universitetet eller Infocenter i Studenthuset på entréplan, Universitetsvägen 2B, mejl:info@su.se.

Hur får jag ett personnummer?

För att få ett svenskt personnummer måste du kontakta Skatteverket/Migrationsverket.