Studentföreningar

Har du en idé, tycker du något saknas på campus eller har du en fråga som du brinner för?

Studentföreningarna bidrar till ett levande campus och ett rikt socialt studentliv, och SUS erbjuder service och stöd som stärker dina möjligheter att vara föreningsaktiv! Här hittar du länkar, styrdokument, guider, och formulär som du behöver för att göra administrationen för din förening så enkel som möjligt! Hittar du inte det du söker eller har andra frågor? Kontakta SUS verksamhetsutvecklare.

Registrera och starta ny förening!

  • För att behålla er status som studentförening måste omregistrering ske varje år i oktober.

    Ni omregistrerar er genom att maila SUS verksamhetsutvecklare ert senaste årsmötesprotokoll samt era stadgar om dessa ändrats.

    För att er förening ska behålla kårföreningsstatus måste er förening bestå av minst tre personer som är medlemmar i SUS under innevarande verksamhetsår. Det ska tydligt framgå i kommunikationen till SUS vem i föreningen som är kontaktperson.

  • Har du en idé du vill förverkliga? Kontakta SUS Verksamhetsutvecklare så berättar vi mer om hur du går tillväga för att starta en helt ny förening.

    Har ni redan haft ett första årsmöte skickar ni in er senaste stadga och ert senaste årsmötesprotokoll till SUS Verksamhetsutvecklare tillsammans med en utförlig beskrivning av föreningen. I beskrivning ska det framgå om föreningen har band till eller varaktiga samarbeten med andra organisationer.

    För att er förening ska erhålla kårföreningsstatus måste er förening bestå av minst tre personer som är medlemmar i sus under innevarande verksamhetsår.

Ansök om bidrag

  • Ett verksamhetsbidrag på 500 kronor per termin kan betalas ut till registrerade studentföreningar som söker det. Bidraget ska gå till löpande kostnader såsom fika till möten. Vårterminens verksamhetsbidrag söker ni 1 jan - 30 juni och höstterminen sökes 1 Juli - 31 Dec.

    Logga in på din SUS-sida för att ansöka. För att ansöka om bidrag måste du vara registrerad på ett uppdrag hos ditt råd med befogenhet att söka bidrag.

    Läs mer i riktlinjer för bidrag här.

  • Har er förening ett projekt som kommer påverka SU:s studenter positivt så kan ni söka projektbidrag för att genomföra det. Det går att söka bidrag under fyra ansökningsperioder:

    Ansökningsperiod 1 Ansökningsperioden öppnar 02 maj och stängs 12 juni.
    Detta är för aktiviteter som äger rum mellan 19 augusti till 14 oktober.

    Ansökningsperiod 2 Ansökningsperioden öppnar 02 september och stängs 29 september. Detta är för aktiviteter som äger rum mellan 15 oktober till 31 december.

    Ansökningsperiod 3 Ansökningsperioden öppnar 11 november och stängs 15 december. Detta är för aktiviteter som äger rum mellan 01 januari till 31 mars.

    Ansökningsperiod 4 Ansökningsperioden öppnar 15 februari och stängs 15 mars.
    Detta är för aktiviteter som äger rum mellan 01 april till 10 juni.

    Logga in på din SUS-sida för att ansöka. För att ansöka om bidrag måste du vara registrerad på ett uppdrag hos ditt råd med befogenhet att söka bidrag.

    Läs mer i riktlinjer för bidrag här.

Service & hjälp för din förening

Boka en lokal åt din förening

Via SUS Admin kan ni boka både SUS och SU:s lokaler för att genomföra möten och evenemang.

Instruktionsvideo SUS Admin